Podczas posiedzenia Rada ds. Samorządu Terytorialnego w ramach Narodowej Rady Rozwoju dyskutowała o szansach i zagrożeniach związanych z aktualnie wdrażaną reformą systemu planowania przestrzennego.
Spotkanie prowadził Jarosław Stawiarski – Przewodniczący Rady ds. Samorządu Terytorialnego, Marszałek Województwa Lubelskiego. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Minister Piotr Ćwik – Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Doradcy Prezydenta RP: Piotr Karczewski i Mariusz Rusiecki, a także Waldemar Sługocki – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii oraz Andrzej Aleksandrowicz – przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, dyrektor Delegatury w Zielonej Górze.
Dla mnie osobiście to ogromny zaszczyt i wyróżnienie być członkiem Rady ds. Samorządu Terytorialnego. Na tę funkcję zostałem powołany w maju 2021 roku. Rada stanowi ciało eksperckie dla Pana Prezydenta. Podczas posiedzeń podejmujemy wiele ważnych kwestii, dyskutujemy nad istotnymi zagadnieniami, które przyczyniają się do rozwoju naszego regionu i naszej Ojczyzny
– mówi marszałek Witold Kozłowski.
Czwartkowe posiedzenie było poświęcone reformie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i wprowadzaniu nowego narzędzia planistycznego, jakim będzie plan ogólny gminy. Zgodnie z reformą samorządy gminne są zobligowane opracować i przyjąć je do końca 2025 roku. Jak podkreśla ustawodawca, plany ogólne mają zastąpić obowiązujące studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w gminach.
Oprócz aspektów prorozwojowych uczestnicy spotkania omówili istotne zmiany, które obejmuje wprowadzana reforma takie jak: uwzględnienie szerokich potrzeb społeczności lokalnej, dzięki partycypacyjnemu procesowi pracy nad rozwiązaniami z zakresu polityki przestrzennej, określanie ram rozwoju w planach ogólnych gmin, co może się przełożyć na większy ład przestrzenny oraz powiązanie wydawania decyzji o warunkach zabudowy z wymogiem zgodności z ustaleniami planu ogólnego w zakresie funkcji zabudowy oraz parametrów i wskaźników urbanistycznych.
Analizowano także ryzyka organizacyjne, prawne i finansowe, związane z m.in.: czasochłonną i wieloetapową procedurą, brakiem odpowiedniej liczby doświadczonych urbanistów do przygotowania planów ogólnych, zbyt krótkim czasem na opracowanie planów ogólnych we wszystkich gminach, wysokimi kosztami opracowania planów ogólnych i powierzchnią zabudowy.